δαγκανίδια άνευ λόγου ….

Guernica

26 Απρίλιου 1937

Όταν στις 26 Απριλίου 1937, στα πλαίσια του Ισπανικού Εμφυλίου γερμανοί και ιταλοί πιλότοι βομβάρδισαν την κωμόπολη Guernica στη χώρα των Βάσκων της Ισπανίας, ο Pablo Picasso βρήκε στο τραγικό αυτό γεγονός, το οποίο κόστισε τη ζωή σε 1,650 ανθρώπους και ισοπέδωσε το 70% της πόλης, μια πηγή έμπνευσης. Ο λόγος για το έργο του, Guernica, το οποίο περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και τη φρίκη του συγκεκριμένου πολέμου, αλλά και όλων των πολέμων.

απο το  sansimera.gr

Την εποχή του βομβαρδισμού της Γκουέρνικα, ο μεγάλος ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο ετοίμαζε ένα πίνακα, παραγγελία της Δημοκρατικής Κυβέρνησης της Μαδρίτης, που θα κοσμούσε το Ισπανικό Περίπτερο στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων. Μόλις πληροφορήθηκε τη μεγάλη σφαγή, ονόμασε τον πίνακα «Γκουέρνικα», θέλοντας να εκφράσει την απέχθειά του προς τους στρατιωτικούς «που βύθισαν την Ισπανία στον ωκεανό του πόνου και του θανάτου».

Το έργο του Πικάσο είναι μία τεράστια ελαιογραφία (3,49 x 7,77 μ.), που περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου. Δείχνει ένα σκηνικό θανάτου, με διαμελισμένα ζώα και ανθρώπους, γυναίκες να κλαίνε, κρατώντας νεκρά μωρά και κατεστραμμένα κτίρια. Αρχικά, ο Πικάσο πειραματίστηκε με χρώμα, αλλά τελικά κατέληξε στο άσπρο, το μαύρο και το γκρι, καθώς θεώρησε ότι έτσι δίνει μεγαλύτερη ένταση στο θέμα.

Ο πίνακας εκτέθηκε τον Ιούλιο του 1937 στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων και συγκέντρωσε το γενικό ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, περιόδευσε σε μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου, προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για την προάσπιση της Δημοκρατίας στην Ισπανία. Μετά την επικράτηση του Φράνκο, το 1939, η «Γκουέρνικα» βρήκε προσωρινό καταφύγιο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜΟΜΑ).

Το 1968 ο Φράνκο εξέφρασε την επιθυμία να εκτεθεί ο πίνακας στην Ισπανία. Ο Πικάσο αρνήθηκε και εξουσιοδότησε το ΜΟΜΑ να επιστρέψει τον πίνακα στην Ισπανία, μόλις αποκατασταθεί η Δημοκρατία. Αυτό έγινε το 1975, όταν πέθανε ο Φράνκο κι ενώ ο Πικάσο είχε φύγει από τη ζωή, δύο χρόνια νωρίτερα. Το 1981 η «Γκουέρνικα» επέστρεψε στα πάτρια εδάφη και αποτέλεσε ένα από τα σπουδαιότερα εκθέματα του Μουσείου «Πράδο» της Μαδρίτης. Από το 1992 κοσμεί το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης «Βασίλισσα Σοφία» της Μαδρίτης.

το φάντασμα της Guernica απο το infowar


Η Guernica του Paul Elyard,σε μετάφραση της Jaquou Utopie απο το ομώνυμο αφιέρωμα ακριβως ενα χρόνο πριν….

Guernica

Όμορφα πρόσωπα στη φωτιά
όμορφα πρόσωπα στο κρύο
Καταπιεσμένοι, ταπεινωμένοι
δαρμένοι, δέσμιοι στο σκοτάδι
Όμορφα πρόσωπα, αντιμέτωπα με το κενό
καημένα πρόσωπα, θυσιασμένα.
Ο θάνατος σας θα χρησιμεύσει ως παράδειγμα
ο θάνατος, μια αποκαθηλωμένη καρδιά…
Σας έκαναν να πληρώσετε το ψωμί της ζωής σας
σας έκαναν να πληρώσετε τον ουρανό, τη γή
το νερό, τον ύπνο της ζωής σας
ακόμα και τη μαύρη φτώχεια.
Ευγενικοί ηθοποιοί
ηθοποιοί τόσο θλιμμένοι όμως με μια τόση γλύκα
ηθοποιοί ενός συνεχούς δράματος
δεν είχατε σκεφτεί τον θάνατο.
Ο φόβος και το κουράγιο του να ζεις και να πεθαίνεις
ο θάνατος, τόσο δύσκολος και τόσο εύκολος.
Οι γυναίκες, τα παιδιά, ο ίδιος θησαυρός στα μάτια
οι άντρες τους υπερασπίζονται όπως μπορούν.
Οι άνθρωποι της Guernica είναι μικροί άνθρωποι.
Το διαβάσαμε όλοι στις εφημερίδες. πίνοντας έναν καφέ,
κάπου στην Ευρώπη, ένας στρατός δολοφόνων
συνθλίβει την ανθρώπινη μυρμηγκοφωλιά.
Κάπου στην Ευρώπη… και μπρος στης πόρτας το πλατύσκαλο.
Οι σφαίρες των πολυβόλων δίνουν τη χαριστική βολή
οι σφαίρες των πολυβόλων παίζουν με τα παιδιά καλύτερα κι απ΄τον άνεμο.
Οι γυναίκες και τα παιδιά έχουν τα ίδια κόκκινα τριαντάφυλλα στα μάτια τους
ο καθένας δείχνει το αίμα του.
Παράξενο που τόσοι ανάμεσά μας φοβόνταν τις αστραπές
φοβόνταν τις βροντές
πόσο αφελείς ήμασταν
η βροντή είναι ένας άγγελος και οι αστραπές είναι τα φτερά του.
Δεν θα κατεβαίναμε ποτέ στο υπόγειο
από φόβο μη δούμε το τρομαχτικό πρόσωπο της φύσης…
Κρανοφόροι, φορώντας μπότες
εκπαιδευμένοι και όμορφοι νέοι άντρες
οι πιλότοι, αφήνουν τις βόμβες τους.
Με ακρίβεια.
Κάτω, στη γή, το χάος…
αίμα στους ανθρώπους, αίμα στα ζώα,
ένας θερισμός , τόσο πιο απεχθής και αηδιαστικός
από τους ίδιους τους χασάπηδες, τους αγνούς και καθαρούς.
Προσπάθησε λοιπόν να συγκρατήσεις ένα ζώο που διαισθάνεται τον θάνατο!
Προσπάθησε λοιπόν να εξηγήσεις στη μητέρα τον θάνατο του παιδιού της!
Προσπάθησε λοιπόν να εμπνεύσεις εμπιστοσύνη μέσα στην καταστροφή!
Δεν μένει παρά μόνο μια νύχτα… αυτή του πολέμου
μεγάλη αδερφή της φτώχειας και κόρη του θανάτου, άσχημη, φριχτή.
Μνημεία πόνου, όμορφα βουνά ερείπια, ορυχεία και λιβάδια…
Αδέρφια μου, νά’στε εδώ, σώματα νεκρά που λιώνουν, κόκαλα σπασμένα
η γή γυρίζει στην τροχιά σας
εσείς , σε μια έρημη αποσύνθεση
κι ο θάνατος έσπασε την ισορροπία του χρόνου.
Είστε βορρά των σκουλικιών και των όρνιων
κι ήσασταν παρόλα αυτά ή επλίδα μας παλλόμενη.
Πάνω στο νεκρό ξύλο της βελανιδιάς της Guernica
πάνω στα ερείπια της Guernica
κάτω από τον καθαρό ουρανό της Guernica
ένας άντρας επέστρεψε
κρατώντας στα χέρια του ένα ματωμένο αρνί κι ένα περιστέρι στην καρδιά του.
Τραγουδάει, για όλους του ανθρώπους, το αγνό τραγούδι της εξέγερσης
που λέει
ευχαριστώ στην αγάπη
που λέει
όχι στην καταπίεση
και ο άγριες σφήκες των πόνων του πετούν μακριά στον ραγισμένο ορίζοντα
κι είναι ο μέλισσες των τραγουδιών του που φτιάχνουν κηρήθρα στην καρδιά της ανθρωπότητας.
Guernica
Η αθωότητα θα νικήσει το έγκλημα
Guernica
 
 

http://wp.me/p1pa1c-9Ec

Advertisements

One response

  1. Μόνος ένα εξαιρετικός ζωγράφος σαν τον Πικάσο θα μπορούσε να μεταφέρει τόσο ζωντανά την φρίκη ενός πολέμου. Ένας πίνακας που κάθε φορά που τον βλέπω μου προκαλεί τα ίδια συναισθήματα σοκ, φρίκης….

    Ευχαριστώ για την υπενθύμιση Μανικάκο και Jaquou… 🙂

    26/04/2011 στο 16:22

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s